Jatkuva
3. tou 2024
Maailmanlaajuinen Kick-off:
Frontline Plogging
Tulossa
29. lok 2024
Helsinki
Työpaja
Yhteistoiminnan uusi aika
Blogi
7.10.2024

Marianne Kiskola: Sisäinen ilmastonmuutos – innovaatio

Etusivu
/
Blogi
/

”Idea on tosi, jos se saa aikaan toimintaa”, on joku viisas joskus sanonut. Iso menestys rakentuu vain ja ainoastaan hyvän, kristallinkirkkaan idean ympärille. Jos haluaa menestyksen jatkuvan, on pysyttävä liikkeessä ja uusissa ideoissa kiinni.

Menestys vaatii innovaatioita.

Innovaatio tulee verbistä uudistaa, tehdä jo olemassa olevasta uusi versio. Syntyäkseen, innovaatio vaatii oivallusta, luovuutta ja uutta ajattelua. Innovaatio tarkoittaa aina jo olemassa olevan toiminnan tai asian merkittävää paranemista. Innovaatio on päivitetty, entistä parempi versio niin tuotteesta, palvelusta, liiketoimintamallista kuin sosiaalisesta rakenteestakin.

Keksiäksemme innovaation, meidän on katsottava ja nähtävä maailma uudesta näkökulmasta.

Aristoteles - ja muut ajatteluumme vaikuttaneet viisaat henkilöt - puhuivat uuden ajattelun muuttavan maailmaa. Antiikin aikana ihmisten ajattelua haastettiin tragedioilla ja komedioilla, joissa katsojat saivat oivaltaa näytelmän kautta uusia näkökulmia, kokea tunteita ja laajentaa ihmiskäsitystään.

Aivojen nyrjäyttäminen kannattaa. Kun katsomme asioita uudesta vinkkelistä, meille avautuu mahdollisuuksia ratkaista ongelmia ja parantaa elämänlaatuamme. Tämä aivojumppa on yhtä kuin luovuus, jonka rikkaassa tilassa meillä on kyky yhdistellä jo olemassa olevia tietoja, taitoja ja resursseja uusilla tavoilla. Tapahtuu ihme: yksinäisinä harhailleet ideamme ja ajatuksemme kohtaavat, synnyttävät uudenlaisia ratkaisuja ja –

Heureka! (kreikaksi ”olen löytänyt”)

Katsoi sitten yrityksen tilikirjaa tai uusia tuotteita, näkee aika nopeasti, ketkä yritykset kannustavat työntekijöitään luovuuteen. Esimerkiksi isot teknologiajätit, kuten Google ja Apple, tunnetaan siitä, että ne antavat työntekijöilleen tilaa kokeilla ja kehittää uusia ideoita. Tämä tilan ja luovuuden salliminen synnyttää innovaatioita, jotka muuttavat toimialoja ja luovat täysin uusia markkinoita.

Innovaatio on siis kriittinen menestystekijä organisaatiolle. Ne yritykset, jotka kykenevät jatkuvasti innovoimaan, eivät ainoastaan pysy markkinoilla, vaan voivat myös kasvaa ja johtaa alansa kehitystä – kuten Amazon, joka on rakentanut valtavan imperiumin innovaation avulla. Se aloitti verkkokirjakauppana, mutta on laajentanut toimintaansa teknologisiin palveluihin, kuten pilvipalveluihin ja tekoälyyn, hyödyntämällä innovaatiota yrityksensä ytimessä. Vastaavanlaisesta heurekasta lienee ollut kyse aikoinaan myös renkaista ja kumikengistä tunnetulla Nokialla, joka katsoi tulevaisuuteen ja näki matkapuhelimet horisontissa.

Kuinka luoda yritykseen kulttuuri, jossa innovaatio kukoistaa?

Se vaatii johtajan, joka sallii avoimen työympäristön, jossa epäonnistumiset eivät ole häpeällisiä, vaan osa oppimisprosessia. Kokeilun ja kehittämisen kautta. On viisautta nähdä, että vaikka kaikki kokeilut eivät johtaisikaan välittömään menestykseen, ne mahdollistavat jatkuvan oppimisen ja kehittymisen.

Yritykset ovat yhteiskunnan kehityksen suurimpia vaikuttajia. Yhteiskunnan sähköistäminen, teknologiset ja digitaaliset läpimurrot sekä teollinen vallankumous ovat tuoneet meidät luolista sivistyksen pariin.

Tämä aika vaatii kaiken innovaatio-osaamisemme ilmastonmuutoksen torjuntaan sekä terveydenhuollon parantamiseen.

Innovaatio on avain tulevaisuuteen. Ja jos haluamme, että meillä on tulevaisuus, nyt olisi niiden innovaatioiden aika.

Ihmiskuntana meidän on kerättävä kaikki heurekamme saman, pyöreän pöydän ääreen ja hoidettava homma kuin johtaisimme konkurssiuhan edessä tutisevaa yritystä.

Lopputulos on kiinni meistä. Toimintamallin tiedämmekin jo: dialogi.


Marianne Kiskola on Frontline Forumin sivuilla vieraileva blogisti, joka kirjoittaa kielentutkijan ja toisen kotimaansa Kreikan näkövinkkelistä ”sisäisestä ilmastonmuutoksesta”. Marianne on kielen tutkija, elokuvakäsikirjoittaja ja tietokirjailija, jolla on 11 julkaistua kirjaa, sekä toimittaja, jolla on vahva viestintä- ja johtamistausta. Tällä hetkellä Marianne tekee kirjoittamisen väitöskirjaa Jyväskylän yliopistolle kohtaamisen kielestä, josta hän käy luennoimassa ja valmentamassa.  

Marianne on tehnyt vuosia suunnitelmallista, tuloksekasta ja pitkäjänteistä maine- ja viestintätyötä yhteiskunnallisesti merkittäville tahoille. Hän on havainnut, että menestyksen salaisuus on yksinkertainen: sisäisen ja ulkoisen puheen on oltava yhtä. Ajatusten, sanojen ja tekojen on oltava linjassa. Kun tämä linja on kirkastettu, on helppo loistaa.  

Kirjoittaja

Marianne Kiskola
Vieraileva blogisti

Lue seuraavaksi

24.9.2024

Onko CCU Suomelle hopealuoti?

22.8.2024

Tuottavuutta ja innovaatioita työpaikkademokratialla

25.7.2024

"As and Os" -menetelmä: Salainen aseesi työpaikan vastuullisuuden vahvistamiseen